مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیکی

معرفی رشته:

این رشته، شاخه ای از رشته فناوری اطلاعات است که از مقطع کارشناسی ارشد به بعد، در دانشگاه ها ارائه می شود. البته، در تمامی دنیا، این رشته یکی از گرایش های مدیریت و بازاریابی بوده و به نظر هم ارتباط ما، بین رشته تجارت الکترونیک و رشته های مدیریت و بازاریابی، بیشتر بوده و منطقی تر به نظر می رسد. اما به هر صورت در ایران، فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پیش زمینه و پایه این رشته در نظر گرفته شده است، تجارت الکترونیک یکی از مبحث های مهم این رشته بوده و در حال پرورش تعداد بسیار زیادی از دانشجویان و علاقه مندان به این زمینه می باشد.

با پیشرفت هایی که تکنولوژی در سال های اخیر با آن مواجه بوده، گرایش و تمایل افراد و سازمان ها برای پیاده سازی این بخش از تجارت، بدیهی به نظر می رسد. با افزایش استفاده از فضاهای دیجیتال، تجارت سنتی به سرعت در حال جایگزنی با تجارت الکترونیک بوده و در سراسر دنیا بهره مندی از این نوع تجارت و ارتباطات اقتصادی، به سرعت رو به پیشرفت است.

هدف از گذراندن دوره ارشد تجارت الکترونیکی ارائه درکی مناسب از فناوری های مرتبط با شبکه های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روش های مورد نیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است.

 
 
 
  مزایایی رشته:
در سال های اخیر، با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی تعداد بی شماری از فروشگاه های فیزیکی و شرکت ها، با استفاده از کانال های ارتباطی ایجاد شده در این شبکه های آنلاین، اقدام به افزایش فروش محصولات و خدمات خود کرده اند. به بیان دیگر، با ترکیبی از تجارت سنتی و استفاده از ابزارهای الکترونیک، بازار جدیدی متشکل از مشتریان پیشین تشکیل داده و خدمات خود را برای جذب مشتریان جدید، در دنیای آنلاین عرضه کردند. علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها، در ابتدا بنیان کار و فعالیت خود را بر روی تجارت آنلاین قرار داده و با این روش، علاوه بر صرف زمان و هزینه کمتر، با وسعت بیشتری به معرفی دستاوردها، کالا و خدمات خود پرداخته و بنابراین گامی بلند را در زمینه معرفی خود به عنوان یکی از تامین کنندگان نیاز روز بازار برداشته اند.
 
 
 
 
بازار کار رشته: 

فعالیت در بانک ها حول محور پول الکترونیک (خدمات بانکی الکترونیک، بانکداری اینترنتی، بانکداری موبایلی و ...)

ایجاد و مدیریت وب سایت های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک.

تولید نرم افزارهای مدیریت مشتریان (CRM)

توسعه نرم افزارهای تحت وب با رویکرد فروش محصولات و خدمات (تجارت الکترونیک)

       
 
 
 
 
 طول دوره و نظام آموزشی

طول دوره چهار نیمسال آموزشی مجازی مشتمل بر سی و دو واحد درسی میباشد.که از شانزده درس دو واحدی ( بدون پایان نامه ) بقرار زیر تشکیل میشود:

  • دروس جبرانی 12 واحد.

دانشجویانی که این دروس جدول جبرانی را در مقطع کارشناسی بصورت حداقل دو واحدی نظری با حداقل نمره 12 گذرانده باشند ملزم به اخذ این دروس نمیباشند.

  • دروس پایه 12واحد
  • دروس اصلی 10 واحد
  • دروس تخصصی 10 واحد
  • شیوه آموزش محور بدون پایان نامه می باشد و به جای پایان نامه 6 واحد درسی گذرانیده می شود.

فهرست دروس به شرح زیر است:

 

 
 
 
کد رشته مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیکی: 15235 
 
 
 
تاریخ به روز رسانی:
1401/04/15
تعداد بازدید:
785
Powered by DorsaPortal